Is de verkoop van Honor nu wel zo’n slim idee geweest?

Zoals wij inmiddels weten heeft Huawei hun submerk Honor van de hand gedaan. Al enige tijd worstelde het moederbedrijf met het idee om Honor compleet af te stoten. Volgens nieuwe rapporten kan deze keuze nu wel eens een hele slechte keuze zijn geweest van het moederbedrijf. Volgens verschillende rapporten kan Honor binnen afzienbare tijd een heuze concurrent worden van ooit hun moederbedrijf.

Strenge restricties Huawei

De smartphone-businessunit van Huawei worstelt om te overleven vanwege de beperkingen die door de VS zijn opgelegd. Amerika heeft een wurggreep gelegd op de toeleveringsketen. Niet alleen omdat veel belangrijke bedrijven in de VS zijn gevestigd, maar ook omdat technologie van Amerikaanse oorsprong een integraal onderdeel is van componenten die ook door Japanse, Taiwanese en Zuid-Koreaanse leveranciers worden gemaakt.

Hoewel de beperkingen lijken te versoepelen, is het duidelijk dat Amerika het Chinese bedrijf strak wil houden. Hoewel Qualcomm bijvoorbeeld de vergunning heeft gekregen om zaken te doen met Huawei, geldt de licentie alleen voor 4G-smartphones .

Verkoop van Honor

Huawei zegt dat het heeft besloten Honor los te laten om het voortbestaan ​​te verzekeren. Hoewel het bedrijf wordt verkocht aan een nieuwe door de overheid gesteunde entiteit, zal het waarschijnlijk niet dezelfde beperkingen ondervinden als Huawei. Sommige analisten zijn van mening dat Huawei de dochteronderneming verkoopt om geld op te halen voor investeringen in zijn technologie voor het maken van chips, iets waardoor het in de toekomst minder afhankelijk zou worden van Amerikaanse technologie. Volgens de mensen die op de hoogte zijn van de details van de overeenkomst, zou de Honor-deal 100 miljard yuan ($ 15,2 miljard) kunnen opleveren voor Huawei.

Huawei zal geen enkel belang hebben in Honor zodra de deal is afgerond en daarom zal de relatie tussen de twee bedrijven waarschijnlijk niet zo hartelijk zijn als die tussen Xiaomi en zijn submerk Redmi, en Realme en zusterconcerns eigendom van moederbedrijf BBK Electronics (Oppo, OnePlus en Vivo). Deze verkoop kan daarom nog wel eens vervelend uitpakken voor Huawei. Honor kan immers met de verkoop weer ‘vrij’ handelen en onderdelen verkrijgen.

Toekomst

Honor is een jeugdig bedrijf dat betaalbare smartphones maakt. Huawei zegt dat er jaarlijks meer dan 70 miljoen Honor-telefoons worden verzonden.
Als het zich eenmaal als een onafhankelijk merk heeft gevestigd, is het niet meer te stoppen met het richten op het high-end segment. Dit zou het een directe concurrent van Huawei maken. Voorlopig is Honor nog erg afhankelijk van Huawei, en het zal interessant zijn om te zien hoe de relatie zich de komende jaren ontwikkelt. Wij verwachten stiekem dat Honor nog wel eens voor wat opschudding kan zorgen.

Een gedachte over “Is de verkoop van Honor nu wel zo’n slim idee geweest?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: